Pradžia
Naujienos
Renginiai
Skelbimai
Žurnalas „Mano sodyba“
Klausk specialisto
Augalų katalogas
Sodo spalvų virtuvė
Prenumeratos loterijos laimėtojai

Dėmesio!

Naujausi leidiniai

2018 m. Nr. 79
Augalų pasaulis – Sodo genėjimas
Plačiau »
2018 m. Nr. 2
Mano sodyba
Plačiau »
2017 m. Nr. 4 (48)
Žolynų žurnalas
Plačiau »

Įdomybės

  Spausdinti

  Kinijos sodininkystės raida (I)

Kinija − vienos žymiausių ir seniausių pasaulio civilizacijų lopšys. Pirmieji žinomi jos istorijos faktai siekia kelis tūkstančius metų prieš Kristų. Šios didžiulės Rytų šalies kultūrinis, socialinis ir dvasinis gyvenimas, materialinės gerovės kūrimo patirtis įspaudė ryškius pėdsakus ir šiuolaikinės Europos civilizacijos formavimęsi. Ar žinote, kad net ir sodų (parkų), kuriuos vadiname angliškaisiais, prototipas – Kinijos sodai? Būtent šios šalies pavyzdžiai XVII amžiuje įkvėpė pirmuosius kraštovaizdinių parkų kūrėjus atversti visiškai naują Europos sodų kūrimo istorijos puslapį.

Rytų filosofijos idėjų įtaka kraštovaizdžio tvarkymo koncepcijų Kinijoje susiformavimui

Kinijos, kaip ir daugelio kitų Rytų Azijos šalių, gyvenimo filosofijai būdingas iš amžių glūdumos atėjęs žmogaus ir visatos harmonijos siekis. Manoma, kad būtent šioje šalyje maždaug prieš 4000 metų susiformavo savitas filosofinis požiūris, pagal kurį pasaulį (simboline prasme) sudaro penki svarbiausi elementai: medis, ugnis, žemė, metalas, vanduo. Tarpusavyje jie susiję tam tikrais ryšiais (tao). Šie elementai taip pat atitinka tam tikras pasaulio šalių kryptis ir žymimi simbolinėmis spalvomis: medis − žalia (rytai), ugnis – raudona (pietūs), žemė – gelsvai ruda, geltona (šiaurės rytai, pietvakariai), metalas – balta ar auksinė (vakarai, šiaurės vakarai), vanduo – mėlyna ar juoda (šiaurė).
Be šių elementų, pasaulyje veikia ir gyvybinės energijos jėgos (či jin ir jan). Pagal fengšui mokymą jų ir penkių pagrindinių elementų tarpusavio sąveikos harmonizavimo pagrindu galima harmonizuoti ir žmogaus bei visatos santykius.

Ypatinga kalnų reikšmė


Įtakos sodininkystės tradicijoms turėjo ir nuostabi gamta, ypač kalnai, supantys visą Kinijos civilizacijos centrą, įsikūrusį Geltonosios ir Jangdzės upių žemupių baseinuose.
Kalnai kinų vaizduotėje yra magiška vieta, kur nuo neatmenamų laikų gyveno išminčiai, kaupę ypatingas būties žinias, neprieinamas paprastiems žmonėms. Kalnai visada asocijavosi su 500 Internal Server Error

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator at webmaster@stat-counters.net to inform them of the time this error occurred, and the actions you performed just before this error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

gulinčiu drakonu − magišku sėkmės ir gerovės simboliu. Mituose kalnai visada yra sakralinė vieta. Būtent ten įkvėpimo sėmėsi daugelis žymiausių šalies poetų, filosofų, išminčių, menininkų.

Šanšui, arba kalnai–vanduo

Kalnų peizažai įkvėpė ir pirmuosius kraštovaizdžio kūrimo teorinių pagrindų kūrėjus − šanšui (kalnai–vanduo) tapybos atstovus. Šis menas žinomas nuo V amžiaus. Visi šanšui piešiniai turi tris pagrindinius komponentus: 1) takas, kuris kažkur veda (jis niekada nebūna tiesus, visada primena upelį, pagilina vaizdą); 2) kalnai (tarsi riba, slenkstis, jie yra aiškūs, bet papėdė dažniausiai slypi paslaptingame šešėlyje); 3) centrinis paveikslo taškas (širdis), kur susikerta visos linijos.
Šan (kalnai) simbolizuoja ir vyriškąją energiją – tvirtas, aukštas, vertikalus, siekiantis dangų (pagal fengšui jan). Šui (vanduo) kupinas moteriškosios energijos – jin. Ji minkšta, horizontali ir guli ant žemės.

Pagrindinės istorinės kraštovaizdžio tvarkymo kryptys

Laikui bėgant Kinijoje išsirutuliojo trys ryškesnės kultūrinės kilmės želdynų kūrimo kryptys:
1) didelių kraštovaizdinių parkų (imperatoriškųjų vasaros rezidencijų ir pan.);
2) sakralinių vietų (šventyklų, vienuolynų, imperatorių dinastijų kapaviečių, jų įšventinimo vietų);
3) gana nedidelių asmeninio naudojimo (arba nedideliam asmenų ratui skirtų) sodų.


Bus tęsinys...

    Daugiau straipsnių
Jūsų komentaras :
Jūsų vardas*:
Komentaras (iki 1000 simbolių)*:
:) (laimingas) :D (super)
(hi) (paraudes) (fu) (kvailas)
(keista) :P :( (valio)
(nesamone) (masto) 8| (ok)
Apsaugos kodas*:
* - laukai turi būti užpildyti

Šiandien

  Vasario 26, pirmadienis.
  Saulė teka 07:16, leidžiasi 17:49.
  Mėnulis teka 13:16, leidžiasi 04:59.
  Mėnulis Vėžyje, pilnėjantis, II ketvirtis. Priešpilnis vasario 23 d.
  Aleksandras, Aleksas, Aurimė, Izabelė, Jogintas, Sandra.
  Lapų diena. Galima sėti, sodinti, pikuoti lapines daržoves (svogūnus, krapus, salotas, išskyrus gūžines), augančias šildomame šiltnamyje ar ant palangės, laistyti kambarinius augalus. Tamsiame rūsyje ar sandėliuke želdinkite cikorijas žiemos stalui paįvairinti. Atrinkite stambesnius, neišsišakojusius šakniavaisius ir laikykite gilioje dėžutėje, smėlyje ar žemėje. Netinkama diena sėti vijoklinius augalus.

Apklausa

Ar žurnale „Mano sodyba“ norėtumėte daugiau straipsnių, paremtų užsienio šalių patirtimi?

 El. paštas: redakcija@sodospalvos.lt, tel. (8 5) 275 2082